Nytt prosjekt for ryddigereliv!

Så skjedde alt plutselig og egentlig ganske uventet. Vi har jo minimalisert og effektivisert hus og hjem i 3 år nå og vi har egentlig hatt det rimelig romslig og greit, vi i familien som består av 5 flotte personer. Jeg har levd etter minimalismens regler der vi kun har det vi trenger av eiendeler, alle eiendeler har et hjem og huset kan vel karakteriseres som “ryddig”
 

Naboen til mamma og pappa, Knut, skal selge huset sitt!” Ordene kom fra min kone og det var helt tilfeldig at det ble nevnt når vi var ute på en kjøretur. “Du kjenner jo Knut du? Han var jo en tidligere kollega av deg?” Derfra og frem til jeg stod der, med 2 nøkkelknipper i hånden, gikk fort, veldig fort.

Prosjekt “Nytt hus” var offisielt i gang!

Vi har lenge drømt og fablet om å overta et hus som vi kan gjøre til vårt eget, og nå hadde vi altså muligheten! Med ca. 100 kvadratmeter mer bolig og et mye større uteområde, kan vi virkelig få det hjemmet vi ønsker oss, men fallgruvene er mange når en plutselig får mer plass og frie tøyler! Planlegging er derfor viktig når vi nå tenker på hvordan vi faktisk vil ha det. Vi vil ikke ha flere ting, vi ønsker ikke mer rot, vi har stort sett det vi trenger og det er bare et spørsmål om å få tingene inn på rett sted på en slik måte at huset til slutt kan oppleves som oversiktlig, enkelt og effektivt.

Vi satte nøkkelen i døren på vårt nye hjem for ca 2 uker siden og vi står nå til knærne i flyttekasser, malingspann, sagmugg og både gammel og ny parkett. Noe skal ut, noe skal inn, noe skal hives, noe skal selges og mye skal males!

Vi er så utrolig glad for at vi i 3 år nå har minimalisert og ryddet bort eiendeler som i en slik flytteprosess kun ville ha blitt oppfattet som rot og ekstra stress. Likevel har vi pakket ned og flyttet over 40 flyttekasser med eiendeler – alt for å kunne vise frem huset vi nå har til salgs ved billedtaking og på en visning. Jeg vil si at minimalisme gir en fleksibilitet og oversikt som gjør en omfattende jobb som det å flytte faktisk er, mindre stressende og mer overkommelig.

Det er klart at jeg ønsker et oversiktlig liv videre, derfor skal vi forsøke å skape et minimalistisk, men samtidig koselig, hjem.

 

En, i utgangspunktet, mørk og lite funksjonell loftstue håper vi skal bli til 2 fine soverom i tillegg til et fellesareal der barna kan regjere. Alle 3 vil til slutt få soverom i 2 etg. og vi håper ved å gi barna soverom og fellesareal at de skal kunne samhandle på en fin måte.

 

Et lite mørkt, men velholdt kjøkken er tenkt revet og skal bli erstattet av en integrert løsning med stuen.

 

Stuen! Veggen vi ser her vil bli revet for å få kjøkkenet inn i stuen! Døren vil også bli fjernet for å skape en bedre flyt i huset.

 

Ovnen er flott og blir selvsagt tatt vare på! Vi gleder oss til varmen som forhåpentligvis vil gjøre høsten/vinteren 2019 mer overkommelig.

 

Bli gjerne med på prosjektet!

Hvis du har noen innspill til hvordan en kan få et ryddig, minimalistisk, men også koselig hjem, bidra gjerne med ideer i kommentarfeltet her eller via en e-post til post@ryddigereliv.no! Vi er alltid ute etter å lære, og vi er langt fra utlært. Kanskje du kan gi oss en ide som vi kan forsøke ut og oppdatere alle de andre leserne av ryddigereliv.no med?

Comments 2

  1. Dette ser ut til å bli et relativt stort prosjekt. Dere trenger ikke lure på hva dere skal bruke dagene til fremover 🙂

    Ser at du ønsker innspill. Du har jo lest boken min, og vet at jeg er opptatt av både rydding/organisering og personlig økonomi. Så mitt tips her gjelder økonomi.

    Vi holder selv på med totalrenovering av en leilighet vi har kjøpt, som sønnen vår og noen venner skal leie ifm studier. Planleggingen begynte så fort leiligheten var kjøpt, og ca. 6 uker før overtagelse. Et budsjett med en totalramme ble laget. Det er utrolig mye som skal kjøpes inn, og mange avgjørelser som skal tas. God planlegging og god tid er alfa og omga for å komme i mål på en god måte. Det er så lett å la seg friste underveis, og vipps, så er økonomien ute av kontroll. Pengene sitter gjerne litt løst i slike situasjoner.

    Det dukker opp ganske mange uventede ting. Alle disse små duppedittene man ikke visste man trengte, ekstra maling fordi man aldri blir fornøyd med fargen, nytt verktøy, høyere priser enn forventet osv. Det er vanskelig å planlegge ned til minste detalj.

    Vi brukte tiden frem til overtagelse flittig til å innhente tilbud, lete etter kampanjer og søke på Finn.no. Og det har virkelig vært lønnsomt. Vi ligger nå godt under budsjett og har råd til noen uventede utgifter. For de har dukket opp 🙂

    Lykke til med prosjektet!

    1. Post
      Author

      Flott innspill Lise! Vi har vært veldig heldig og fått mye hjelp! Ved hjelp av denne hjelpen og betydelig egeninnsats har vi holdt kostnadene lave, men det må sant sies at tidvis bruk av fagfolk (tømrer, rørlegger) har vært en herlig avløsning når en har tråkket i sagmugg, sparkel og malingspann i snart 3 mnd. Likevel, tipset ditt er veldig bra og veldig viktig i en slik prosess, frykten hadde jo vært å gå tom for penger og måtte ta snarveier på slutten når selve finishen skal gjøres.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.